Met een nieuw distributiecentrum in Bleiswijk kan Ahold haar particuliere markt nog sneller en breder bedienen. Vanuit het distributiecentrum worden levensmiddelen op een snelle en meer geautomatiseerde manier klaargezet voor bezorging richting de eindklant. In opdracht van Pleijsier Bouw heeft vanPanhuis Installatietechniek voor het nieuwe distributiecentrum van Ahold alle installaties mogen realiseren. Onlangs kreeg het distributiecentrum het predicaat BREEAM toegewezen, wat op positieve wijze de duurzaamheid van het gebouw aangeeft. Een geschikt moment om met de betrokken projectmanager Gerard Koops een blik te werpen op dit mooie BREEAM gecertificeerd bouwproject.
Nog voordat vanPanhuis de opdracht ontving werd Maas & Hagoort als verlichtingspartner al in een vroeg stadium bij het project betrokken. ‘Wij hebben al vaker samengewerkt met Maas & Hagoort, hierbij hebben wij altijd positieve ervaringen gehad. Op deze manier is het interessant om een partij al zo vroeg mogelijk te betrekken in het proces’’, geeft Gerard aan. Wanneer het werk aan de voorkant goed afgestemd en opgepakt wordt legt dat een goede basis volgens Gerard: ‘’De offerte van Maas & Hagoort is gemaakt op basis van het bouwkundig bestek. Volgens mijn collega’s van de calculatie verliep dit allemaal goed. Zij gaven aan dat het werk aan de voorkant, mede door tijdig contact, snel en goed werd opgepakt. Dit resulteerde in een uitgebreid lichtontwerp inclusief lichtberekeningen voor de kantoren, de buitenverlichting en voor de noodverlichting’’.
Ook de werkzaamheden in de uitvoeringsfase sluiten aan bij de verwachtingen van vanPanhuis: ‘’De levering van de verlichting is allemaal goed verlopen. Je wilt als installateur de leveringen namelijk niet te vroeg, maar ook zeker niet te laat binnen krijgen. Door goede communicatie is dit vlot verlopen. Daarnaast heeft Maas & Hagoort een duidelijke tekening aangeleverd zodat het montageteam alles goed heeft kunnen uitvoeren en installeren. Dat maakte de uitvoering ook prettig’’, aldus Gerard. Toch is er nog altijd ruimte voor verbetering. Het retourneren van de producten is een punt van aandacht wat bij een volgend project beter kan en mag volgens Gerard: ‘’Bij een defect product bijvoorbeeld is het waardevol dat er snel geschakeld wordt bij het retourneren en oplossen van het defect. Dit kon destijds wellicht wat sneller’’. Sinds enkele maanden speelt Maas & Hagoort beter in op dergelijke vraagstukken door het inzetten van de nieuwe afdeling Customer Support. Hier staat een team klaar die deze issues snel en adequaat oppakt. Dit allemaal om de partners met hoge snelheid, secuur te kunnen helpen.
Ahold Bleiswijk is een BREEAM gecertificeerd bouwproject. Dit geeft aan dat het gebouw voldoet aan bepaalde duurzaamheidsprestaties. Dergelijke certificeringen zijn belangrijk, maar nemen altijd extra zaken met zich mee geeft Gerard aan: ‘’Denk hierbij aan de bewijsvoering voor het certificaat. Hiervoor dienen veel gegevens en bewijslasten aangeleverd te worden. Dit was echt een punt waarin Maas & Hagoort ons goed heeft ontzorgt’’. Naast de bewijslast waren er nog wat zaken met bepaalde schakelingen in de verlichting: ‘’Er was een schakeling voor daglicht regeling in de kantoren wat een uitdaging meebracht om deze op juiste wijze in te regelen. Ook moest er een dimfunctie bij de buitenverlichting toegepast worden, wat uiteraard ook moest voldoen aan de BREEAM eisen. Door elkaar mee te nemen in deze vraagstukken en hierin proactief te adviseren is dit allemaal goed verlopen’’, besluit Gerard.